fredag 10 februari 2017

Livets orättvisor

Jag är med i några grupper på FB med folk som har samma sjukdom som jag har.

I går läste jag ett inlägg från en tjej som fick mig att må dåligt.

Stackars, stackars henne...
Ja, man ska vara "glad" åt att man inte har det värre än man har det...

Hon har Chrons.

Som jag har enligt den läkaren jag har nu, dock är mina symptom som om jag hade Ulcerös kolit.
Det är vanligt att vi som har IBD, (samlingsnamn), får olika diagnoser genom åren. Men samma läkare, som sa att jag hade Chrons, har nu gett mig medicin som är till för de som har Ulcerös kolit.

Jaja, i alla fall...

Chrons, ja, och tjejen har fått läkemedlet Humira, som är cellgifter tror jag.

*Av det läkemedlet så har hon fått sjukdomen SLE....

"Systemisk lupus erythematosus (SLE) är en kronisk autoimmun reumatisk sjukdom som i princip kan drabba alla organ i kroppen". Källa: Wikipedia

*Av kortison har hon fått binjurebarksvikt.

*Vilande livmoderhalscancer av Imurel. (cellgift)

*Lichen. (hudsjukdom)

*Opererat och tagit bort en del av tunntarmen, en del av tjocktarmen, har numera stomi.
Ändå har Chrons spritt sig....

På allt detta, har hon lyckats bli gravid efter 4 år med IVF. (provrörsbefruktning.)

Men... Sannolikheten att hon får behålla barnet, är ganska liten, säger hon.
Missfall kanske väntar.

Det är ju helt sjukt!

Blir så arg och ledsen.

Jag vet att man kan få hemska, livshotande saker av medicinen.
Jag vet att man kan få andra autoimmuna sjukdomar av denna sjukdom.

Men jag ser inte detta hos mig.

Jag vet att det finns massa risker med att ha en tarmsjukdom, men det känns inte som att det kommer att drabba mig.

Naivt kanske, men det är nog bra att inte gå och tänka på sånt här.

Men!

Jag vet att gå omkring och ha skov ofta, (utslag av sjukdomen) ökar risken för annat.
Därför känns det så viktigt att vara frisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar